Knížky k maturitě, které stojí za to přečíst

10:14

Knížky. Někdo je miluje, někdo není zrovna jejich fanoušek a v poslední době jejich zastoupení čím dál víc upadá. Lidi raději koukají na filmy nebo seriály, než aby si vzali knížku a začetli se do nějakýho příběhu.

Každopádně součástí maturity z češtiny je přečíst 20 knížek. Ze začátku jsem si říkala: dvacet knížek během pár měsíců? je to vůbec reálný? odpoveď jistě znáte. Ano, je to reálný. Začíná nový školní rok a třeba někdo z vás jde do čtvrťáku a bude číst knížky k maturitě. Proto bych vám chtěla dát pár tipů na knížky, který mě bavily.


HANA

Nejdříve bych začala nejmladší knížkou od české autorky Aleny Mornštajnové. Posledního půl roku je tato knížka vyloženě fenoménem a četlo ji opravdu už hodně lidí. Nedivím se. Příběh vypráví o životě Hany, která byla židovka. Celá knížka je zasazena do Valašského Meziříčí v době kolem druhé světové války. Vážně poutavý příběh, ale zároveň hrozně smutný. Pokud budete ve svém maturitním kánonu mít tuhle knížku, tak určitě můžu doporučit. 


ALCHYMISTA

Přesuneme se na durhou stranu země - konkrétně do Brazílie. Knížka je příběhem pastýře Santiaga, který hledá svůj životní příběh. Někdo ji nemá rád, já ji miluju a hodlám si ji přečíst znovu. Příběh je psán moc mile a jsem si jistá, že si vás Santiago získá. Vypráví o tom, že každý člověk má nějaký svůj osobní příběh, jen ho musí najít. 


BÍLÁ NEMOC

Upřímně, kdo nezná alespoň název této knížky? Bílá nemoc od Karla Čapka je vážně hodně známé drama a navíc krátké, což budu upřímná, byl jeden z důvodů, proč jsem si ji na maturitu vybrala. Po přečtení jsem ovšem usoudila, že by si ji měl každý přečíst. Nezabere moc času, dobře se čte a příběh je na zamyšlení. 


O MYŠÍCH A LIDECH

Nositel Nobelovy ceny na literaturu John Steinbeck je touhle knížkou hodně známý. Myslím, že minimálně ten film jste viděli. Příběh o dvou přátelích jednou chytrém, teda druhý té chytrosti moc nepobral a to všechno během velké hospodářské krize v Kalifornii. Knížka není nijak dlouhá, dá se přečíst během dvou dní a myslím si, že by vás mohla bavit. 


KLADIVO NA ČARODĚJNICE

Kladivo na čarodějnice nebude knížka pro každého. Odehrává se během inkvizice a honů na čarodějnice v českém prostředí. Mě osobně se knížka líbila moc, i když některé scény jsou tam takové, no celkem brutální. Ale rozhodně stojí za přečtení. Zjistíte, jak je hrozné, když se člověk nemůže bránit proti nařčení a kolik nevinných lidí umře, jenom proto, že jeden jediný člověk chce.


SMRT JE MÝM ŘEMESLEM

První a poslední knížka z tohohle seznamu mají cosi společného. Nenapadá vás co? druhá světová válka. Zatímco Hana je příběh o ženě, která strávila nějaký čas v Osvětimi, Smrt je mým řemeslem vypráví o životě toho, kdo Osvětim vymyslel a nechal zkonstruovat. Poutavá knížka, mezi mými spolužáky hodně oblíbená, ale strašná zároveň. Napsaná skvěle, jen ten příběh je sám o sobě strašný.


Doufám, že vám některé moje tipy usnadní výběr maturitní četby. Všem budoucím maturantům držím moc palce, ať všechno zvládnout. A třeba bude tenhle článek přínosnej i pro nematuranty, tipů na knížky není nikdy dost. 


M.

You Might Also Like

6 komentářů

  1. Já mám už naštěstí po maturitě. ale O myších a lidech byla moje nejoblíbenější a ráda si ji čtu znovu a znovu :)

    OdpovědětVymazat
  2. Maturovala jsem sice před 5 lety,ale ani jednu knihu jsme v seznamu neměli :D

    OdpovědětVymazat
  3. Na Hanu jsem slyšela samé pozitivní recenze, budu si ji muset taky přečíst :))

    OdpovědětVymazat
  4. Jaaaj, akorát na mě přišla taková lehká nostalgie :) Mne se ve výsledku líbily všechny knihy k maturitě, který jsem musela přečíst. Z těchto jsem tam neměla žádnou, ale Bílou nemoc mám doma. Já četla R.U.R. a Válku s mloky, který byly super, ale moje srdcovky jsou: Na západní frontě klid (z tý jsem maturovala), Miláček, Konec punku v Helsinkách a 1984 <3

    GrünHauz/Šári

    OdpovědětVymazat
  5. Mám po maturitě a z tvého seznamu jsem četla jen Bílou nemoc :)

    OdpovědětVymazat
  6. Kladivo na čarodějnice jsem snad četla ještě na základce a vím, že se mi to vůbec nelíbilo :D Přiznám se, že historické věci moc nemusím, i když by na to člověk neměl zapomínat. Mě stačí, že jsem Osvětim navštívila. Číst si o tom ještě nepotřebuju.

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat

Děkuju za každý komentář, každý jednotlivý komentář mě potěší a i když na něj třeba neodpovím, tak jsem si ho určitě přečetla :)